Klassedannelse

Princippet omhandler klassedannelse i forbindelse med førskole, skolestart, klassedeling og klassesammenslag.

Princippet hviler på Folkeskolens bestemmelser. Det betyder, at der dannes en klasse for hver påbegyndt 29 elever. Elevtallet i en klasse må på planlægningstidspunktet ikke overstige 28 elever.

Klassedannelse til førskolestart og skolestart

Målet er at fordele eleverne i grupper til start i førskolen pr. 1. marts og efterfølgende skabe bedst muligt grundlag for dannelse af grupper/klasser til 0. årgang.

Børnehaven, som kender børnene, laver grupperne, som sendes til skolen sidst i januar.

Grupperne sammensættes i dialog med børnehaverne ud fra følgende principper:

Basisgrupperne er som udgangspunkt ikke de kommende klasser. Igennem hele førskoleforløbet bliver der arbejdet pædagogisk og professionelt med børnene. Og tiden bliver brugt til at vurdere, hvordan grupperne fungerer i praksis, både socialt og i de læringsaktiviteter der er i løbet af dagen. Personalet vil i løbet af perioden vurdere, om der skal afprøves nye konstellationer.

De endelige grupper/ klasser som starter i 0. klasse til august, bliver sammensat i juni måned.

Procedure vedr. overlevering

September: Her afholdes de første møder mellem børnehaver, skole, PPR og forældre vedr. børn med særlige behov afholdes. Der er sparring med skolen om tvivl ved evt. skoleudsættelser.

November: Børnehaverne afholder en forældresamtale med kommende skole startere. Til disse samtaler udarbejdes overleveringsskemaer til det enkelte barn. Disse overleveringsskemaer gives videre til førskolen med forældres samtykke.

Januar/ februar: Ved behov kan der afholdes overleveringsmøde med børn med særlige behov.

Februar: Afholdes der forældremøde på skolen vedr. opstart på førskolen. Førskolens struktur og personale bliver præsenteret.

Maj: Der afholdes et uformelt "åben hus"-arrangement i børnehaveklasserne.

Juni: De endelige klasser til skolestart i august laves og udmeldes til forældrene.

August: Forældremøde i børnehaveklasserne

Klassedannelse ved klassedeling og klassesammenslag

Sammenslag af klasser finder sted, hvis det skønnes nødvendigt af pædagogiske, økonomiske, sociale eller andre hensyn.

Følgende bør forsøges opfyldt:

  • Der skabes et godt arbejds- og læringsmiljø i klassen.
  • Eleverne oplever at have venner i klassen.
  • Klasserne sammensættes ud for en betragtning om, at mangfoldighed er et gode, og elevernes resurser fordeles jævnt i klasserne.
  • Forældrene får mulighed for at være i dialog med skolen for at kunne drøfte hensyn og evt. ønsker i forbindelse med klassedannelserne. Hensynene forsøges imødekommet, såfremt de harmonerer med ovenstående punkter.

Godkendt som princip på skolebestyrelsesmøde den 25. oktober 2022.