Bevægelse og leg

Bevægelse i løbet af skoledagen skal fremme sundhed blandt eleverne og understøtte deres motivation, trivsel og læring.

Vi har fokus på bevægelse. Lærere og pædagoger er rollemodeller og medvirker til igangsættelse af fysiske aktiviteter i frikvarterer, idrætstimer og i undervisningen. Bevægelse tænkes ind, hvor det er muligt – både ude og inde. Det tilstræbes at eleverne bruger kroppen aktivt flere gange i løbet af skoledagen.

Der er etableret legepatrulje, hvor elever fra 5. klasse er uddannede til at være igangsættere af lege for elever i de mindre klasser. Et meget populært og velfungerende tiltag.

Skolen har tradition for afvikling af idrætsdag og Skolernes Motionsløb. Disse dage arrangeres i afdelingerne.

Desuden er vi cykelskole.

Da Blicherskolen ligger 10 km uden for Randers by, er vores muligheder for at besøge attraktioner i byen størst, når eleverne kan transportere sig selv. Vi lægger derfor stor vægt på, at alle børn bliver fortrolige med at cykle i trafikken. Dette sker gennem færdselsundervisning i skolen og er afhængig af, at du, som forælder, støtter op ved at sikre, at dit barn har en cykel til rådighed, som er funktionsdygtig og lovlig.