Arbejdsfordeling og skemalægning

Det tilstræbes at følge det vejledende timetal.

Fagfordeling/arbejdsfordeling

  1. Hvad er formålet?

Arbejdsfordeling og skemalægning.

 

  1. Hvem er omfattet?

Lærere og pædagoger.

 

  1. Præcist beskrevet hvad der er aftalt?

Timefordeling.

Det tilstræbes at følge det vejledende timetal.

 

Fagfordeling/arbejdsfordeling:

 

Det tilstræbes, at:

  • der er få lærere om klassen i de små klasser,
  • Fålærer-princippet gælder i hele skoleforløbet, dog således, at den faglige synsvinkel prioriteres højere, efterhånden som eleverne bliver ældre,
  • klasseteamet skal have et rimeligt stort timetal i klassen,
  • skift af primære lærere er efter 3. og 6. klasse.
  • der afsættes tilstrækkelig med tid til personalets efter- og videreuddannelse for at sikre eleverne en kvalificeret og aktuel undervisning,
  • der tages ved fagfordelingen hensyn til klasseteam/læreropgaven i hht. ”Arbejdsforde-lingsprocedure vedtagne retningslinjer”.
  • Klassepædagog følger med i overgangen til mellemtrinnet og igen i overgangen til overbygning.

 

Det tilstræbes, at såvel undervisningsopgaver, som andre opgaver end undervisning fordeles så jævnt som muligt. Opgaverne lægges ind i et skema i 3 søjler:

  1. klasseteam/klasselæreropgaver eller lignende
  2. andre større opgaver
  3. andre mindre opgaver

Har man ikke opgaver i alle 3 søjler kan de fyldes op med undervisningsopgaver.

I særlige tilfælde hvor opgaverne er af særligt stort omfang, kan der foretages reduktion i undervisningstimetallet.

Skemalægning

Det tilstræbes, at:

  • skoledagen sammensættes af både boglige og praktiske fag,
  • timer i de enkelte fag fordeles jævnt over dagen/ugen,
  • alle klasser har én fra klasseteamet hver dag,
  • der undervises i fagene i faglokalerne,
  • alle klasser skal have bibliotekstid hver eller hver anden uge,
  • idræt og bibliotek ikke ligger på samme dag (for 1. - 3. klasse),
  • Svømmesalen stilles til rådighed 1 time ugentligt pr. idrætshold på mellemtrinnet.
  • I den udstrækning, lærerne finder det ønskeligt, læses timerne i sammenhæng.

 

  1. Hvilket udvalg er retningslinjen aftalt i?

Skolebestyrelsen.

Den er drøftet i MED den 07.03.2023 – uden yderligere kommentarer.

 

  1. Hvornår er aftalen indgået?

Godkendt uden bemærkninger i skolebestyrelsen den 24.03.2025.

 

  1. Opsigelse

Retningslinjer, som er aftalt i henhold til §8, stk. 1 (MED-rammeaftalen) kan opsiges med 3 måneders varsel og kan altid ændres, hvis der er enighed herom.

 

  1. Evaluering

Retningslinjerne evalueres på MED møde i en kadence som følger et årshjul vedtaget i MED, beskrevet i samarbejdsgrundlaget.