Læsepolitik
Blicherskolens læsepolitik indeholder mål, indsatsområder, læsevejlederfunktion, læselærerfunktion, evaluering og kompenserende undervisning.
Mål
Vores mål er:
- at skabe et fælles fodslag på skolen med hensyn til læsning
- at højne elevernes læsefærdigheder, og derved minimere antallet af elever, der henvises til specialundervisning.
- at give en forebyggende og foregribende undervisning, som højner alle elevers selvværd, og hvor læselyst og læseglæde er nøgleord gennem hele skoleforløbet.
Vi vil derfor fokusere på:
- at få eleverne godt fra start i 1. klasse.
- at styrke elevernes engagement i læsning, og dermed deres læselyst.
- at evaluere læsningen på hvert klassetrin.
- at skolen bruger mere daglig tid på læsning.
- at eleverne bruger mere daglig tid på læsning.
- at forældrene bakker op om børnenes skolearbejde og fritidslæsning.
- at der undervises i faglig læsning i alle skolens boglige fag.
Indsatsområder
Tidlig indsats
Formålet er at bevare selvværd og at forebygge specialundervisning gennem:
- læselærerordning i indskolingen
- børnestavning og sproglig opmærksomhed fra 0. klasse
- differentieret læseundervisning
- orientering til forældrene i 1. klasse om læseudviklingen
- inddragelse af elever og forældre i den løbende evaluering.
Læselyst
Formålet er at skabe motivation for læsning gennem hele skoleforløbet. Vi ønsker derfor:
- at der afsættes mere tid til læsning på skolen og hjemme f. eks. i form af læsebånd.
- at biblioteket tager initiativ til læsefremmende tiltag.
- læsestimulerende miljøer i klasserne.
Faglig læsning
Formålet er at øge de faglige læsekompetencer for eleverne på 1.-9. klassetrin, så eleverne bevidstgøres om, at man læser på forskellige måder alt efter læseformål.
Der undervises i alle fag i flere forskellige læsestrategier samt i struktureret anvendelse af læse- og notatteknikker.
Læsevejlederfunktion
Læsevejlederen har til opgave at sætte fokus på læseindlæring. Det kan bl.a. ske ved, at læsevejlederen:
- er lærerteamets sparringspartner omkring læse-/skriveudvikling og evaluering.
- følger på de nationale tests i de enkelte fag.
- har øget opmærksomhed på de fagligt dygtige og svage elever.
- medvirker til initiativer, der fremmer læselyst og læseglæde.
- deltager i skolens læseevaluering.
- er med til at formulere skolens læsepolitik og hermed skabe en rød tråd i læseindsatsen.
- er inspirator i forhold til nye materialer og undervisningsformer.
- deltager i enkelte undervisningsforløb i faglig læsning.
Læselærerfunktionen i 1. og 2. klasse
Læselæreren skal støtte og vejlede dansklæreren ved at komme med forslag til de svage læseres undervisning og forestå denne i den udstrækning, det kan lade sig gøre.
Læselæreren skal støtte og vejlede omkring arbejdet med den opdagende skrivning i klassen.
Læselæreren skal hjælpe dansklæreren med at vurdere, hvor de enkelte elever er kommet i læseudviklingen, og hvilke strategier de har lært sig.
Læselæreren holder sig ajour med de nyeste tiltag omkring læsning og delagtiggør dansklæreren i relevante områder.
Læselæreren deltager i læseevalueringen af eleverne.
Evaluering
I hele skoleforløbet vil der være forskellige evalueringsværktøjer, der bruges som støtte til elevernes læseudvikling:
- Løbende evaluering med LUS (læseudviklingsskemaet) fra 1.-6. klasse (+ evt. 7. klasse)
- Nationale tests
- Læseprøver fra 1.-5. klasse
- Staveprøver i 1., 2., 4. og 7. klasse
- Ordblindescreening i 3. klasse
Kompenserende undervisning
Til de læse- og stavesvage elever vil der være mulighed for at anvende IT, enten i form af bærbare computere eller på skolens øvrige maskiner. Ligeledes er der mulighed for, at forældre kan downloade programmer til egen computer.