Skolens profil
Blicherskolen er en skole med elever fra 0.-9. klasse. Skolen har specialklasser for både elever med generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder.
Det er kendetegnende for Blicherskolen, at:
- vi har et godt arbejdsklima.
- vi værdsætter engagement og nye initiativer.
- vi er gode til at tage imod nye lærere (følordning).
- vi er en afdelingsopdelt skole.
- vi vægter teamsamarbejde højt.
- vi arbejder målrettet med skoleudvikling.
Skolen er delt op i tre afdelinger:
- Afdeling 1 for 0.-3. klasse og SFO’en (indskolingen)
- Afdeling 2 for 4.-6. klasse (mellemtrinnet)
- Afdeling 3 for 7.-9. klasse (udskolingen)
Afdeling 1
Afdelingen omfatter eleverne fra 0.-3. klasse.
Afdeling 2
Afdeling 2 består af 4.- 6. klasse og H2. Eleverne har en skolebod, der passes af 6. klasserne.
Afdeling 3
Afdeling 3 omfatter 7.-9. klasse. Eleverne har en skolebod, som bestyres af eleverne i 8. klasse.
Særligt for specialklasserne
Specialklasserne deltager i arrangementer i den afdeling, de hører til.
Kendetegnende for skolens alternative skoledage og gode traditioner er, at det skal være
- en anderledes skoledag.
- en dag, man ser frem til.
- en oplevelse, der medvirker til fællesskabsfølelse.
- en dag, man lærer noget af enten socialt eller fagligt.
- en oplevelse, man tænker tilbage på med glæde.
Fælles arrangementer
- Første skoledag. Eleverne mødes i klassen. Samling i gymnastiksalen. Klasselæreren har klassen.
- Luciaoptog/fællessang (ca.) d. 13. december
- Juleklippedag. Planlægges i den enkelte klasse. Samme aften afholdes skolefest i Afdeling 3.
- Juleafslutning i klasserne og afdelingsvis i kirken
- Skolefest for Afdeling 1 og 2. 5. klasserne spiller skolekomedie. Festen holdes i uge 5. Skolefestdagen er en alternativ skoledag med klasselæreren, der sammen med børnene laver udstillinger og opstiller boder og caféer mv.
- Emneuge/-dage: I ugen op til efterårsferien har vi emneuge. Ugen afsluttes med ”Skolernes motionsløb” fredag.
- Desuden planlægges et antal fagdage i løbet af året.
- Idrætsdag/alternativ dag for Afdeling 1 og 2. Arrangeres før sommerferien.
- Ekskursioner Arrangeres løbende af klasser/afdelinger.
- Sommerferie afslutning: I klassen med klasselæreren. Underholdning og sange for alle i gymnastiksalen.
- Tværfaglige perioder/uger: Antal varierer fra klasse til klasse.
Vi lægger vægt på:
- at give børnene en tryg hverdag.
- at give børnene mulighed for at udvikle alle deres evner.
- at give børnene udfordringer og styrke deres ansvarlighed.
- at arbejde på at bevare og udvikle børnenes selvværd.
- at udvikle børnenes selvstændighed.
- at udvikle børnenes evne til at indgå i forpligtende fællesskaber.
- at give børnene forståelse for deres egen og andres kultur.
- at være udviklingsorienterede og have et højt fagligt niveau.
- at skabe rammer, der virker inspirerende og motiverende.
- at have et åbent og forpligtende forældresamarbejde.
- at være en naturlig del af lokalsamfundet.
De enkelte fag
I den almindelig daglige undervisning følger vi de ministerielle læseplaner. Hverdagen er en vekslen mellem faglige og tværfaglige undervisningsforløb. De tværfaglige undervisningsforløb planlægges i klasseteamet/årgangsteamet/afdelingsteamet. I perioder med tværfaglig undervisning ændres elevernes skema.
Vi lægger stor vægt på, at IT er et naturligt hjælpemiddel i undervisningen.
Teamsamarbejde
mkring hver klasse er der et lærerteam. Teamet består af klasselæreren og de lærere, der har flest timer i klassen. I 0.-3. klasse deltager en SFO-pædagog i hvert team. Teamets opgave er at sikre den enkelte elevs alsidige udvikling fagligt og socialt.
Som hovedregel skiftes klasselærer, når eleverne skifter afdeling i 4. og 7. klasse, og der skiftes matematiklærer én gang i forløbet, normalt efter 5. klasse. Herved sikres en fagligt kvalificeret undervisning.
I forbindelse med lærerskift sikrer vi en god overgang ved, at lærerne overdrager vigtige informationer, og den nye lærer besøger klassen.
I indskolingen vil den kommende klasselærer besøge børnehaveklassen nogle gange fra jul til sommerferien. Det er den samme pædagog, der følger barnet fra 0.-3. klasse.